شارژر و کابل USB-C: پاسخ به ۵ سوال متداول

کانکتور USB-C که با نام Type-C نیز شناخته می‌‌شود، یک اتصال دهنده استاندارد است که توسط USB-IF منتشر شد. USB-IF کنسرسیومی از طراحان USB است که شرکت‌هایی مانند مانند اینتل، اپل، دل و … عضو آن هستند. آنها اتصالات USB را بصورت جهانی و استاندارد طراحی می‌کنند.

 

 

کابل شارژر USB-C چگونه است؟

سر کابل USB-C کوچکتر از سایر مدل‌هاست. جدا از شکل بیضی ثابت، تقریباً شبیه کانکتور Micro-USB است.

USB-C چه تفاوتی با سایر پورت های USB دارد؟

بین USB-C و سایر درگاه‌های USB تفاوت‌هایی وجود دارد، بیایید جزئیات مانند کاربر پسند بودن، سرعت کابل و عملکرد آن را بررسی کنیم:

کاربر پسند بودن

  • شکل برگشت پذیر: کانکتور USB-C بدون توجه به جهت آن، کار می‌کند. بنابراین لازم نیست بدنبال جهت صحیح کانکتور باشید.
  • جهانی بودن: همه دستگاه‌ها از این شکل اتصال USB استفاده می‌کنند، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ. همچنین سیستم‌عامل‌هایی مانند Windows، iOS، Google، و غیره با آن سازگارند.

کارایی

  • سرعت: هر دو USB4 و Thunderbolt 4 می توانند اطلاعات را با سرعت 40 گیگابیت در ثانیه انتقال دهند. هر دو اینها از کانکتور USB-C استفاده می کنند. تاندربولت 4 و یو‌اس‌بی 4 با پردازنده‌های هسته‌ای نسل یازدهم «Tiger Lake» اینتل معرفی شدند.
  • پشتیبانی از 4K Ultra HDh: کابل‌های USB-C می‌توانند به طرز چشمگیری چهار برابر وضوح بالاتری از سایر استانداردها ارائه دهند. این بدان معناست که آنها توانایی ارائه وضوح تصویر 4K را به نمایشگرهای USB-C و HDMI دارند.

  • برق: قبلاً کابل های USB 2 فقط 2.5 وات برق ارائه می‌داد که به این معنی بود که شما فقط می‌توانستید تلفن یا تبلت خود را شارژ کنید. از طرف دیگر، USB-C به لطف مشخصات USB PD می تواند تا 100 وات برق را انتقال دهد. با این مقدار توان، می‌توانید تقریباً همه چیز را از مانیتورهای با وضوح بالا گرفته تا حتی برخی از چاپگرها تغذیه کنید. به علاوه این اتصال، دو جهته است. بنابراین، یک دستگاه می‌تواند هم برق را دریافت و هم ارسال کند. علاوه بر این، انتقال نیرو و انتقال داده می‌تواند به طور همزمان انجام شود.
کابل USB C 100 وات
کابل USB C با توان 100 وات

 

USB-C اینجاست که بماند

کانکتور USB-C بدلیل این ویژگی‌ها طرفداران گسترده‌ای در صنعت پیدا کرده است و آن را به یک استاندارد بسیار رایج تبدیل کرده است. به همین دلیل نسبت سایر اتصالات به برتری قابل توجه‌ای دست یافته است. USB-C حتی تا جایی پیش رفته که جایگزین جک 3.5 میلی متری صدا در بسیاری از دستگاه ها شده است!

از کدام شارژر USB-C باید استفاده کنم؟

دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که از پورت‌های USB-C استفاده می‌کنند، حالا چه از USB 3.1 یا استاندارد Thunderbolt استفاده کنند. در اینجا خلاصه ای از برخی از دستگاه هایی که از USB-C استفاده می کنند آورده شده است.

کامپیوترها

دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌های مدرن همگی از پورت‌های USB-C استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توانند با تجهیزات جانبی مختلف کار کنند. همانطور که گفته شد، همه پورت های USB-C در رایانه ها به یک شکل عمل نمی‌کنند. برخی از لپ‌تاپ‌ها از USB-C فقط برای شارژ استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر از آن برای شارژ و انتقال داده استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، بیشتر لپ‌تاپ‌های نازک از USB-C برای اتصال به نمایشگرها علاوه بر انتقال داده و اهداف شارژ استفاده می‌کنند. دلیل اصلی این است که رابط‌های ویدیویی قدیمی مانند HDMI بسیار بزرگتر هستند، بنابراین نمی توانند با طراحی لپ تاپ نازک مطابقت داشته باشند. استانداردهای جدید USB باعث می‌شود کامپیوترهای حرفه‌ای در آینده براحتی شارژ شوند.

 

دستگاه های موبایل

دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها دسته اصلی دستگاه های دارای پورت USB-C هستند. اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن دارای یک پورت USB-C برای شارژ و انتقال داده هستند البته به استثنای آیفون.

با این حال، برای دستگاه های تلفن همراه، همه پورت‌های آنها از خروجی ویدیو پشتیبانی نمی‌کنند.

وقتی صحبت از USB-C می شود، رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه بازیگران اصلی هستند. با این وجود، هر چیزی که از USB-A یا Micro USB استفاده می‌کند، در نهایت می تواند به یک پورت USB-C مجهز شود.

دستگاه‌هایی مانند بلندگوها، صفحه‌کلیدها و موس‌های بی‌سیم، دستگاه‌های خانگی هوشمند، هدفون‌های بی‌سیم و غیره یا از قبل دارای پورت‌های USB-C هستند یا در آینده خواهند داشت.

همچنین همانطور که انتظار می‌رفت، پورت‌های USB-C برای استفاده از سرعت انتقال اطلاعات سریع‌تر در دستگاه‌های ذخیره‌سازی هر روز رایج تر می‌شوند.

انواع شارژرهای USB-C

انواع مختلفی از شارژرهای USB-C با کیفیت در بازار وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. در زیر بهترین گزینه ها را برای رفع نیازهای شما معرفی خواهیم کرد.

شارژر 20 واتی Mini USB-C

این شارژر در اندازه ای فوق العاده سازگار عرضه می شود، اما همچنان از نظر قدرت بسیار خوب است. این دستگاه مجهز به منبع تغذیه 20 واتی است، از این رو می‌تواند شارژ سریع را برای تلفن های همراه، تبلت ها، iWatch شما در صورت اتصال به شارژر مغناطیسی و دستگاه های سازگارتر ارائه دهد.

مهم تر از همه، به لطف تراشه هوشمند داخل آن، شارژ سریع و ایمن را برای دستگاه های شما ارائه می دهد که به موجب آن شارژر بطور خودکار جریان مورد نیاز دستگاه شما را محاسبه می‌کند.

شارژر 45 واتی USB-C

با شارژر 45 واتی Power Delivery USB-C می‌توانید تمام دستگاه‌هایی را که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم شارژ کنید، اما به دلیل توان بیشتر، کارآمدتر هستند. به عنوان مثال، Macbook Air تنها پس از 1.7 ساعت 100٪ شارژ می شود.

این شارژها علاوه بر کارایی، سایر ویژگی‌ها مثل شارژ ایمن را نیز دارد.

 

شارژر سریع 100 واتی GaN

در نهایت، این شارژر سریع 100 واتی GaN برند  UGreen را داریم که اساساً تمام نیازهای شارژ شما را برآورده می کند. دارای چهار پورت، سه پورت USB-C و یک پورت شارژ USB A است. به همان اندازه که جمع و جور است، دارای توان خروجی چشمگیر 100 وات است، علاوه بر این، دارای دوشاخه تاشو است.

 

چگونه در زمان عجله گوشی خود را به سرعت شارژ کنم؟

ما همیشه زمان کافی برای شارژ کردن گوشی خود نخواهیم داشت. به همین دلیل در زیر نکاتی را به شما ارائه می دهیم که در صورت عجله به کارتان می‌ آیند:

  • هنگام شارژ گوشی خود را خاموش کنید
  • حالت هواپیما را روشن کنید
  • از شارژرهای USB-C با وات بالاتر استفاده کنید
  • هنگام شارژ گوشی خود را خنک نگه دارید

البته آخرین گزینه بهترین نسخه پشتیبان است، بنابراین، ایده خوبی است که یک پاور بانک تهیه کنید. زمانی که به پریز برق نزدیک نیستید به کارتان می آید. طیف وسیعی از گزینه های پاوربانک برای انتخاب وجود دارد. آنها همچنین در اندازه های جمع و جور، هم اندازه یا کوچکتر از گوشی هوشمند شما هستند تا در فضا صرفه جویی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *