انواع باتری گوشی موبایل

انواع باتری گوشی موبایل

انواع باتری گوشی موبایل ، همان طور که می‌دانید گوشی‌ها جزو محصولات بسیار کاربردی در دنیای امروزه به حساب می‌آیند و بیشتر از هر وسیله دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تلفن‌های همراه با توجه به قابلیت‌های بسیار زیادی که در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند، نسبت به گذشته از محبوبیت بیشتری برخودار هستند. از آن جایی که افراد بیشتر وقت خود را صرف استفاده از قابلیت‌ها و نرم افزارهای گوشی‌های همراه می‌کنند، نیازمند باتری موبایل با ظرفیت بالا هستند تا بتوانند به صورت مداوم و حتی برای چند روز از موبایل‌های خود استفاده کنند. باتری موبایل دارای انواع بسیار مختلفی است و از آنجایی که انتخاب و خرید باتری موبایل اهمیت زیادی دارد، قصد داریم در ادامه مقاله در مورد معرفی انواع باتری موبایل صحبت کنیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم ادامه بخش را با ما همراه باشید.

 

انواع باتری موبایل کدامند؟

با توجه به اینکه تلفن‌های همراه دارای انواع مختلفی هستند، باتری موبایل نیز در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. در طول چند دهه اخیر، تعداد بسیار زیادی باتری موبایل تولید شده‌اند که هر یک از آن‌ها ویژگی و مشخصات به خصوصی دارند. لازم به ذکر است که هر یک از انواع جدید باتری‌های موبایل، نسبت به نمونه‌های قبلی پیشرفت‌هایی داشته‌اند. در نظر داشته باشید که هر یک از انواع باتری‌های موبایل ویژگی‌های خاص خود را دارند و با نمونه‌های دیگر کاملا متفاوت هستند.

یکی از مواردی که انواع باتری‌های موبایل را از یکدیگر متمایز می‌کند، مربوط به ظرفیت باتری می‌شود. به طور معمول هرچه توان و ظرفیت باتری موبایل بیشتر باشد، شارژ گوشی همراه دیرتر تخلیه می‌شود و این به معنای استفاده بیشتر از تلفن همراه است. با این حساب بسیار مهم است که در انتخاب نوع باتری موبایل دقت و توجه داشته باشید. اگر شما نیز با انواع باتری موبایل آشنایی ندارید، می‌توانید در ادامه با برخی از انواع بسیار خوب و کاربردی این محصول آشنا شوید.

 

باتری موبایل نیکل_کادمیوم

باتری‌های موبایل نیکل_کادمیوم که با نام (NiCD) شناخته می‌شوند در دهه ۱۹۸۰ میلادی رونمایی شدند. در واقع این مدل از باتری‌ها جزو یکی از قدیمی‌ترین نوع باتری‌های موبایل هستند. این نوع از باتری‌ها وزن و حجم بسیار زیادی دارند، اما یک مشکل بسیار اساسی در آن‌ها به نام اثر حافظه وجود دارد. این نوع از باتری‌ها با گذشت زمان و شارژ کردن مداوم، عملکرد صحیح خود را از دست داده و علاوه بر آن ظرفیت آن‌ها کاهش می‌یابد.

البته در نظر داشته باشید که روش‌هایی نیز برای رفع این مشکل وجود دارد. کاربران برای برطرف کردن این مشکل می‌توانند باتری را به صورت کامل شارژ کنند و پس از آن اقدام به شارژ مجدد نمایند. با انجام این کار، عملکرد باتری تا حدودی بهتر می‌شود. اما قطعا انجام این کار به صورت مکرر برای مخاطب آزار دهنده خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید که این نوع از باتری‌ها از موادی تشکیل شده که برای سلامت مخاطبان خطرناک بوده و می‌توانند سلامت کاربران را به خطر بیندازند. معایب بسیار زیاد این نوع از باتری‌های موبایل موجب شده است تا سازندگان تلفن همراه دیگر از این نوع باتری‌ها در تولید محصولات خود استفاده نکنند.

 

نیکل هیدرید فلز

باتری نیکل هیدرید فلز در حقیقت یک نسخه نسبتا پیشرفته از نیکل کادمیوم است. البته باید بدانید که این مدل باتری‌ها نیز مانند باتری‌های نیکل کادمیوم، پس از گذشت یک مدت دچار افت عملکرد و کاهش ظرفیت می‌شوند.

این نوع از باتری‌ها در نوع متریال با باتری‌های نیکل کادمیوم متفاوت هستند. با این تفاوت که باتری‌های نیکل هیدرید به محیط زیست هیچ گونه آسیبی نمی‌زنند. موضوعی که موجب شد تا دیگر شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه از این نوع باتری در ساخت محصولاتشان استفاده نکند، مربوط به مشکلاتی بود که پس از استفاده، برای آن‌ها به وجود می‌آمد.

طبق گزارش‌های صورت گرفته بیان شده که این نوع از باتری‌ها پس از گذشت یک مدت به دلیل افت ولتاژ دچار انفجار می‌شوند. این موضوع نیز موجب شده تا پرونده باتری‌های نیکل هیدرید فلز برای همیشه بسته شده و شرکت‌های سازنده دیگر از آن‌ها استفاده نکنند و به جای آن، مدل‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلمیری را انتخاب کنند.

 

لیتیوم یونی

از دیگر انواع باتری‌های موبایل می‌توان به باتری‌های لیتیوم یونی اشاره کرد. این نوع از باتری‌ها امروزه در محصولات مختلف مخصوصا آیفون‌های اپل مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع ساختار لیتیوم یونی و لیتیوم پلمیری بایکدیگر کاملا متفاوت بوده و این تنها موردی است که این دو مدل باتری را از یکدیگر متمایز می‌کند.

قبل از آنکه بخواهیم بگوییم باتری موبایل چگونه تولید می‌شود، به نحوه کار آن‌ها اشاره خواهیم کرد. باتری‌های لیتیوم یونی به طور کلی از یک الکترود منفی، یک الکترود مثبت و یک الکترولیت تولید می‌شوند. الکترود مثبت به طور معمول از نوع لیتیوم و از فسفات آهن لیتیوم، لیتیوم اکسید منگنزو یا لیتیوم اکسید کبالت است. این در حالی است که برای الکترود منفی، از گرافیت استفاده می‌شود. الکترولیت نیز از اتیلن کربنات و یا دی اتیل است. این نوع از باتری‌ها با شارژ باتری و گذشت زمان دچار کاهش ظرفیت می‌شوند، اما میزان کاهش ظرفیت این مدل باتری در مقایسه با انواع دیگر مانند نیکل کادمیوم همواره کمتر است. کمتر محصولی با این باتری پیدا می‌شود که باتری آن منفجر شده باشد.

 

لیتیوم پلمیری

باتری‌های لیتیوم پلیمری جزو یکی از پیشرفته‌ترین انواع باتری‌های موبایل هستند. امروزه بسیاری از شرکت‌های سازنده موبایل، از این نوع باتری در ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند. در تولید این نوع باتری به جای استفاده از فلز، از پلاستیک استفاده می‌شود. این مدل باتری مناسب استفاده در گوشی‌های هوشمند است. در واقع از این مدل باتری می‌توان در گوشی‌هایی استفاده کرد که ضخامت آن‌ها از ۵.۲ تا ۱۰ میلی متر متغیر است.

این نوع باتری‌ها، مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و شوک دارند؛ اما اگر استانداردهای لازم در تولید این نوع باتری رعایت نشود، اتفاق غیر قابل جبرانی برای گوشی هوشمند شما خواهد افتاد.

با گذشت زمان در اثر شارژ شدن کمتر با مشکل مواجه می‌شوند و به طور کلی عملکرد خود را حفظ خواهند کرد.

این نوع باطری ها طول عمر بیشتری نسبت به باتری‌های دیگر دارند و می‌توان گفت طول عمر آن‌ها ۴۰ درصد بیشتر از باتری‌های دیگر است.

از سوی دیگر، این نوع باتری‌ها به شرکت‌های تولید کننده این امکان را می‌دهند تا بتوانند از تکنولوژی شارژ سریع برخوردار شوند.

 

تفاوت باتری لیتیوم پلیمیری و یونی در چیست؟

این دو نوع باتری مزایا و معایب به خصوص خود را دارند، در حالت کلی باتری‌های لیتیوم یونی از ظرفیت بسیار بالا و قیمت اقتصادی برخوردار هستند؛ بنابراین اگر شما نیز به دنبال یک گوشی همراه ارزان قیمت هستید که باتری مناسبی داشته باشد و با یک بار شارژ بیشتر از ۲۴ ساعت دوام بیاورد، ما موبایل‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که دارای باتری لیتیوم یونی هستند. البته لازم است بدانید که این نوع باتری در کنار مزایای خوبی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. تخلیه خودکار تدریجی از معایب اساسی این نوع باتری به حساب می‌آید.

باتری‌های لیتیوم پلمیری فناوری بسیار ایمنی دارند و میزان تخلیه خودکار در آن‌ها بسیار پایین است. از سوی دیگر، فناوری شارژ سریع در این نوع باتری‌ها بهتر است و حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید، هیچ مشکلی برای باتری به وجود نخواهد آمد.

البته توجه داشته باشید که قیمت باتری لیتیوم پلیمیری نسبت به باتری لیتیوم یونی بیشتر بوده و ظرفیت و طول عمر کمتری دارند. همچنین چگالی انرژی در باتری‌های لیتیوم پلیمری با توجه به وزن سبک آن‌ها بهتر است.

در حالت کلی، باتری‌های لیتیوم پلیمری با توجه به وزن خاص، ایمنی بیشتر و… در دستگاه‌های رده بالا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و رفته رفته جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی در صنعت تلفن همراه خواهند شد. البته ممکن است که انواع مدل‌های اقتصادی و با ظرفیت بالای این مدل باتری، تا مدت‌ها در صنعت موبایل باقی بمانند.

 

نکات مهم در مورد باتری‌های موبایل

باتری‌های موبایل در حالت کلی دارای یک طول عمر مشخص هستند و بعد از گذشت یک مدت زمان خاص، طول عمر آن‌ها تمام می‌شود. اما به نظر شما چه چیزی باعث کاهش و یا اتمام طول عمر باتری موبایل می‌شود؟

  • شارژ مکرر باتری و یا قرار دادن باتری برای مدت زمان طولانی در حالت شارژ موجب کاهش طول عمر باتری می‌شود.
  • استفاده از شارژرهای تقلبی و فیک سبب می‌شوند تا جریان بسیار زیاد و یا کم به داخل باتری وارد شده و طول عمر آن کاهش یابد.
  • اغلب باتری گوشی‌های هوشمند جدیدی که خریداری می‌شوند، دارای یک مقدار شارژ هستند که به آن شارژ کاذب می‌گویند که برای حدود ۴ تا ۶ ساعت استفاده، دوام می‌آورند و پس از آن به حالت و روند عادی بازمی‌گردند.
  • توجه داشته باشید که امروزه ظرفیت باتری‌های موبایل به دلیل صفحه نمایش بزرگ، استفاده از اینترنت، دوربین گوشی و… افزایش یافته است. امروزه کمپانی‌ها جهت بهینه‌سازی مصرف شارژ باتری، حالت صرفه جویی باتری یا همان Power save/Battery save را در داخل گوشی‌های هوشمند تعبیه کرده‌اند. با فعال‌سازی این آپشن، دسترسی شما به نرم افزارهای موبایل کاهش پیدا کرده و از این طریق می‌توانید در مصرف باتری صرفه جویی کنید.
  • توجه داشته باشید که در باتری موبایل شما و در کنار پلیت‌ها یک تکه کاغذ سفید رنگ قرار گرفته است؛ زمانی که باتری موبایل شما در معرض رطوبت قرار گیرد، این کاغذ دچار تغییر رنگ می‌شود و از این طریق می‌توانید سلامت باتری موبایل خود را تشخیص دهید.
  • همچنین توجه داشته باشید که شارژر باتری‌های موبایل دارای آمپرهای متفاوتی هستند، به همین دلیل لازم است تا حتما از شارژر مخصوص خود موبایل استفاده کنید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است که باتری موبایل شما خراب شود.

 

فاکتورهایی که در زمان انتخاب باتری گوشی باید به آن‌ها توجه داشته باشید

تا به اینجای مطلب درمورد معرفی انواع باتری موبایل صحبت کردیم، حال که با انواع مختلف این محصول آشنا شده‌ایم لازم است تا به بررسی فاکتورهایی بپردازیم که در زمان انتخاب باتری گوشی باید به آن توجه داشته باشیم:

ظرفیت باتری

ظرفیت باتری مشخص می‌کند که باتری موبایل شما برای چه مدتی می‌تواند برق بدهد. گنجایش بیشتر باتری موبایل بیانگر این است که شما می‌توانید زمان بیشتری را از تلفن همراه خود استفاده کنید بدون اینکه نیاز به شارژ مجدد داشته باشید. به عبارتی، اگر گنجایش باتری موبایل شما بیشتر باشد، می‌توانید بدون ترس و نگرانی از خاموش شدن تلفن همراه خود از آن استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که ظرفیت باتری باید بر اساس ماهیت‌های موبایل شما و شدت و میزان استفاده از آن انتخاب شود. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که از رسانه‌های فعال زیاد استفاده نمی‌کنید، تماس نمی‌گیرد و به طور کلی استفاده زیادی از تلفن همراه خود ندارید، می‌توانید تلفن همراه با باتری‌هایی که دارای ظرفیت استاندارد هستند را خریداری نمایید.

اما اگر از تلفن همراه خود زیاد استفاده می‌کنید، بهتر است تا باتری با ظرفیت و طول عمر بالا خریداری کنید.

ولتاژ باتری

از دیگر معیارهایی که در هنگام خرید باتری باید مدنظر داشته باشید، می‌توان به ولتاژ باتری اشاره کرد. این معیار در واقع یک شاخص اصلی برای ابزارهای خانگی است؛ چراکه بر روی توان الکتریکی تاثیر می‌گذارد. برای تلفن‌های همراه ولتاژ باتری به طور کلی یک استاندارد است.

سازنده باتری

در نظر داشته باشید که چین سازنده اغلب باتری‌های موبایل است، اما به طور کلی کیفیت باتری‌ها بایکدیگر کاملا متفاوت است. بهترین راهکار برای خرید یک نوع باتری خوب و با کیفیت این است که آن را از فروشگاه ویژه باتری موبایل و یا کمپانی سازنده تلفن همراه خریداری کنید. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم که توجه به ضمانت نامه قطعی را نیز فراموش نکنید.

 

سخن پایانی انواع باتری گوشی موبایل

به جرأت می‌توان گفت امروزه اکثر فعالیت‌های افراد از طریق تلفن همراه صورت می‌گیرد. به طور کلی امروز بخش عظیمی از وقت افراد صرف استفاده از تلفن‌های همراه می‌شود.

با توجه به اینکه افراد به صورت مداوم از گوشی‌های همراه خود استفاده می‌کنند، اتمام شارژ گوشی در مدت زمان کوتاه برای آن‌ها همواره موضوع ناراحت کننده‌ای است. امروزه تلفن‌های همراه با انواع باتری‌های مختلفی به بازار روانه می‌شوند. هریک از انواع باتری‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توان گفت که تمامی آن‌ها بایکدیگر متفاوت هستند.

انواع باتری گوشی موبایل برای اینکه بتوانیم بهترین نوع باتری را انتخاب کنیم، لازم است تا انواع باتری موبایل را به خوبی بشناسیم. در این مقاله در رابطه با معرفی انواع باتری موبایل صحبت کردیم. با مطالعه مطالب ذکر شده می‌توانید اطلاعات خود را در مورد انواع باتری موبایل بالا ببرید. همچنین می‌توانید برای خرید بهترین و با کیفیت‌ترین انواع باتری گوشی موبایل به سایت آنلاین پخش جانبی مراجعه کنید.

در صورت خرید عمده باطری موبایل و خرید عمده باطری گوشی با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *