علت خالی شدن باتری گوشی و راه‌های جلوگیری از آن

علت خالی شدن باتری گوشی و راه‌های جلوگیری از آن

علت خالی شدن باتری گوشی و راه‌های جلوگیری از آن سریع و ناگهانی خالی شدن باتری گوشی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و معضلاتی است که امروزه کاربران بسیاری با آن مواجه هستند.

با بزرگ‌تر شدن باتری‌های گوشی‌ این دستگاه‌های هوشمند انرژی بیشتری را دربرمی‌گیرند. اما عمر باتری و خالی شدن زود هنگام باتری گوشی هنوز هم دغدغه بیشتر کاربران است.

کمپانی‌های سازنده گوشی‌همراه از قبیل شیائومی، سامسونگ و… همیشه برای ارتقا تکنولوژی و قابلیت‌های باتری‌های گوشی‌های خود در تلاش هستند. البته این شرکت‌ها اخیرا در حوزه نوع باتری‌ها و فناوری شارژ سریع گوشی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند.

در ادامه به بررسی دلایل خالی شدن باتری گوشی و راه‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

زیاد بودن نور صفحه نمایش

شما با بررسی بخش تنظیمات گوشی خود مشاهده خواهید کرد یکی از عواملی که درصد زیادی از مصرف باتری را به خود اختصاص می‌دهد، صفحه نمایش است. این مقدار را می‌توان تا 60% مصرف باتری نیز تخمین زد و امکان دارد اغلب افراد نور صفحه نمایش گوشی خود را برای مشاهده بهتر تصاویر و ویدیوها افزایش دهند. این عمل موجب خالی شدن سریع باتری می‌شود و در نهایت هشدار شارژ کم باتری روی صفحه گوشی نمایان خواهد شد.

لازم است برای افزایش طول عمر و مصرف بهینه باتری، نور صفحه نمایش را کم کنید و تنها در زمان‌های مورد نیاز آن را افزایش دهید. در گوشی‌های نسل جدید با توجه به روشنایی فضا امکان خودکار کردن نور صفحه نمایش وجود دارد و تنظیم و فعال کردن این گزینه باعث می‌شود تا نور صفحه گوشی متناسب با نوری که در فضا وجود دارد، به‌صورت خودکار تنظیم شود. این عمل از آسیب دیدن چشم‌ها هم جلوگیری می‌کند.

 

روش‌هایی برای کاهش درصد مصرف باتری توسط صفحه نمایش

شما با انجام برخی اقدامات ساده می توانید مصرف باتری گوش خود را کاهش دهید:

کاهش نور صفحه نمایش

کم کردن روشنایی صفحه نمایش به شما این امکان را می‌دهد تا به‌طور چشمگیری در مصرف باتری خود صرفه جویی کنید.

به کارگیری روشنایی انطباقی

با این عمل با توجه به میزان نور محیط و روشنایی مورد نیاز شما، نور صفحه نمایش به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود.

کاهش رفرش ریت صفحه

بعضی از صفحه‌نمایش‌ها دارای نرخ رفرش ریت بیشتری هستند و حتی این ویژگی قابلیت تنظیم نیز دارد.

کاهش مدت زمان قفل خودکار

شما با کاهش مدت زمان قفل خودکار، می‌توانید مطمئن شوید که صفحه‌نمایش شما روشن نمی‌ماند.

عدم استفاده از والپیپرهای زنده

هر چند که این نوع والپیپرها زیبا و جذاب به نظر می‌رسند، اما مانند ویدیویی هستند که به‌طور دائم در حال پخش است، پس این موضوع را بسیار جدی بگیرید.

استفاده از والپیپرهای مشکی

اگر صفحه نمایش گوشی شما از نوع امولد است، از والپیپر یا همان تصویر زمینه مشکی استفاده کنید؛ زیرا با این کار نمایشگر دیگر مجبور نیست پیکسل‌ها را فعال کند و در نهایت در مصرف باتری گوشی صرفه‌جویی می‌کند.

 

نصب نرم‌افزارهای‌های پرمصرف

اغلب برنامه‌هایی که روی گوشی نصب می‌شوند، امکان دارد مصرف باتری را به‌طور قابل توجهی افزایش دهند و شارژ گوشی شما را به سرعت خالی کنند.

به‌عنوان مثال نرم‌افزاری مانند Google map به دلیل این که به‌طور همزمان از اینترنت و gps  استفاده می‌کند، می‌تواند درصد زیادی از شارژ باتری شما را مصرف کند و باتری گوشی با سرعت بیشتری خالی شود.

افزون‌بر آن نرم‌افزارهای بازی سنگینی نیز وجود دارند که با نصب و فعال کردن آن‌ها گوشی شارژ زیادی را مصرف می‌کند.

از این‌رو مطلوب است در حالتی که به شارژ گوشی خود نیاز دارید و یا به عمر و ماندگاری باتری خود اهمیت می‌دهید، نصب و استفاده از این نرم‌افزارها را محدود کنید.

برخی از اپلیکیشن‌ها می‌توانند در گوشی شما نصب شده باشند و به‌طور پیش فرض و بدون استفاده در پس زمینه گوشی به‌صورت فعال باقی بمانند و در نتیجه مصرف باتری را افزایش دهند.

برای جلوگیری از آن شما می‌توانید در تنظیمات گوشی خود این نرم‌افزارها را بیابید و در صورت مصرف زیاد باتری آن‌ها را غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید در بخش setting app با کلیک کردن روی گزینه باتری میزان مصرف هر کدام از نرم‌افزارها را بررسی کنید.

با رفتن به بخش setting app و انتخاب قسمت apps and notifications می‌توانید نرم‌افزارهایی را که باتری زیادی مصرف می‌کنند را انتخاب کنید و با کلیک روی گزینه force stop آن‌ها را غیرفعال نمایید. در شرایطی که اپلیکیشن برای شما کاربردی چندانی ندارد، می‌توانید با انتخاب گزینه uninstall آن را لغو نصب کنید.

 

وجود ویجت‌های متعدد

ویجت‌ها به برنامه‌هایی گفته می‌شوند که به صورت میانبر روی صفحه اصلی گوشی قرار دارند.

ویجت‌ها به‌طور سرسام‌آوری مصرف باتری را افزایش می‌دهند و موجب تخلیه سریع شارژ باتری می‌شوند.

به همین دلیل باید ویجت‌هایی را که به آن نیاز کمتری دارید را از روی صفحه اصلی گوشی حذف کنید تا  باعث کاهش مصرف باتری و افزایش  طول عمر آن شود.

 

فعال بودن اینترنت

به‌طور قطع فعال بودن اینترنت شارژ زیادی را از باتری گوشی شما خواهد گرفت و موجب تخلیه سریع باتری می‌شود. از این‌رو مطلوب است از روشن بودن مداوم اینترنت خود جلوگیری کنید  تا عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید.

در زمان‌هایی که در محیط بیرون حضور دارید و WIFI گوشی خود را روشن نگه‌می‌دارید،  وای فای در حال اسکن کردن دستگاه‌های روشن در پیرامون گوشی است، اما این عمل درصد زیادی از باتری شما را مصرف خواهد کرد؛ بنابراین مواقعی که به اینترنت نیاز ندارید برای صرفه‌جویی در مصرف شارژ باتری، وای فای خود را خاموش کنید.

 

وجود نوتیفیکیشن‌ها و ویبره‌های گوناگون روی گوشی

بر اساس گسترش رسانه‌های اجتماعی گوناگون مانند اینستاگرام، واتساپ و تلگرام و عضو بودن در گروه‌های متعدد در این رسانه‌های اجتماعی، به‌طور قطع پیام‌های بسیاری به گوشی شما ارسال می‌شوند که تک تک این پیام‌ها با تولید صدا یا لرزیدن گوشی همراه است. این صداها و لرزش‌ها، بدون شک شارژ زیادی مصرف می‌کنند و حتی در شرایطی که با گوشی هم کار نکنید، می‌توانند شارژ گوشی شما را کاهش دهند.

پس مطلوب است در کانال و گروه‌های متعددی که عضو هستید، نوتیفیکیشن آن‌ها را به حالت mute تغییر دهید تا به‌صورت قابل ملاحظه‌ای مانع  از خالی شدن شارژ باتری خود شوید.

 

روشن بودن بلوتوث گوشی

در حال حاضر گجت‌های زیادی موجود هستند که از طریق بلوتوث به گوشی متصل می‌شوند و امکانات گوناگونی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از جمله این گجت‌ها می‌توان به دستبندهای سلامتی، ساعت‌های هوشمند، اسپیکرهای بلوتوث و… اشاره کرد.

برای استفاده از این دستگاه‌ها بایستی بلوتوث گوشی شما به‌طور مداوم فعال باشد و مسلما روشن بودن مستمر بلوتوث گوشی می‌تواند شارژ زیادی را از باتری گوشی شما بگیرد و موجب خالی شدن سریع و ناگهانی باتری شود.

توصیه می‌کنیم برای افزایش ماندگاری و طول عمر باتری خود به‌طور مداوم از این گجت‌ها استفاده نکنید و اگر باتری گوشی برایتان اهمیت دارد، باید استفاده از این دستگاه‌ها را محدود یا حذف کنید.

 

شارژ کردن گوشی به‌ روش نادرست

نحوه شارژ کردن نادرست گوشی می‌تواند به باتری آن صدمه بزند و در دراز مدت موجب تخلیه ناگهانی و زود هنگام شارژ باتری شود؛ بنابراین باید همواره میزان شارژ گوشی خود را در حالت 90-10 نگه داری، یعنی هر وقت مقدار شارژ گوشی شما به 10% رسید، آن را به شارژر متصل کنید و پس از 90% شارژ آن را از شارژر جدا کنید.

البته لازم است تا چند ماه یک بار اجازه دهید تا باتری گوشی شما 0 شود و سپس آن را به شارژر وصل کنید تا 100% آن شارژ شود. این عمل  طول عمر باتری گوشی شما را افزایش خواهد داد.

 

داغ شدن بیش از اندازه گوشی از دلایل علت خالی شدن باتری گوشی و راه‌های جلوگیری از آن

اغلب بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین که روی گوشی شما وجود دارند،فشار زیادی به گوشی وارد می‌‌کنند و در نهایت باعث داغ شدن آن می‌شوند.

این مشکل توسط بیشتر کاربران گوشی‌های گوناگون گزارش شده و می‌تواند باعث خراب شدن باتری و خالی شدن سریع و ناگهانی شارژ آن در دراز مدت شود.

برای جلوگیری از این مشکل باید مدت زمان طولانی از چنین نرم‌افزارهایی استفاده نکنید و گوشی خود را خنک نگه‌دارید تا مانع آسیب رسیدن به باتری گوشی خود شوید.

 

خراب بودن باتری گوشی

اگر تمامی دلایل گفته شده را بررسی کردید، ولی همچنان گوشی شما به‌طور ناگهانی و سریع شارژ خالی کرد، امکان دارد مشکل از خود باتری باشد.

هر باتری  طول عمری مخصوص خود را دارد و اگر فرسوده شود کارایی خود را از دست خواهد داد و باعث خالی شدن سریع شارژ خواهد شد. علامت دیگری که نشان‌گر خراب بودن باتری گوشی است، سریع شارژ شدن آن نسبت به زمان‌های قبل است.

همچنین در شرایطی که خالی شدن شارژ به‌طور پرشی صورت می‌گیرد، نشان از خراب بودن باتری است که با تعویض آن مشکل برطرف خواهد شد.

 

دوربین

فیلم‌برداری و عکاسی نیز از جمله عواملی هستند که انرژی زیادی از باتری گوشی شما می‌گیرند. در نتیجه هنگامی که به باتری گوشی خود نیاز دارید، از گرفتن عکس و فیلم خودداری کنید.

 

دمای پایین

دمای پایین به‌طور قابل ملاحظه‌ای بر طول عمر باتری گوشی موثر است و به عنوان مثال باتری‌های لیتیوم-یونی در سرمای شدید نمی‌توانند شارژ شوند و همچنین سرمای دائمی شدید باعث خرابی باتری می‌شود. راهکار این مشکل این است که گوشی  خود را کنار بدن خود قرار دهید تا دمای بدن آن را گرم‌ نگه‌دارد.

 

راهکارهایی برای افزایش عملکرد و طول عمر باتری گوشی

برخی اقدامات می‌تواند در افزایش طول عمر باتری گوشی شما نقش داشته باشند که عبارتند از:

به روزرسانی

به روزرسانی‌های نرم افزار و اپلیکیشن‌ها اغلب باعث بهبود عمر باتری می‌شوند به همین دلیل  بهتر است همواره گوشی خود را به آخرین نسخه نرم‌افزار موجود به روز کنید.

تهیه یک شارژر قابل حمل

یک باتری قابل حمل خوب می‌تواند غذای گوشی شما را همواره فراهم کند، با این روش دیگر نیازی نیست برای شارژ گوشی‌ خود به دیوار بچسبید و در ضمن استفاده از یک کابل شارژ استاندارد و با کیفیت نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سرویس‌های‌ مخابراتی

منطقه‌هایی که گوشی به سختی آنتن می‌دهد، قاتلان خاموش باتری محسوب می‌شوند در این حالت گوشی شما به‌طور مداوو با برج‌های مجاور در حال برقراری ارتباط است و تلاش می‌کند تا هر ثانیه از روز شما را به شبکه مخابراتی‌ وصل کند.

هنگامی که موفق به انجام این کار نشود، برای بازگرداندن شما به شبکه به‌صورت فوق‌العاده عمل می‌کند.

اگر در مناطق روستایی یا دور از شهر زندگی می‌کنید یا در یک ساختمان بسیار بزرگ مشغول به کار هستید و در بیشتر مواقع با مشکل آنتن‌دهی روبه‌رو می‌شوید، به احتمال زیاد باتری گوشی شما زودتر از حد معمول مصرف می‌شود.

 

راه حل‌هایی به منظور بهبود سیگنال برای جلوگیری از سریع خالی شدن باتری گوشی

برخی راه حل‌ها وجود دارند که موجب بهبود سیگنال گوشی می‌شود. این راهکارها می‌توانند در کاهش سرعت خالی شدن باتری گوشی نقش داشته باشند:

تغییر سرویس آنتن‌دهی

با توجه به منطقه، روستا، شهر و محله هر شرکت مخابراتی عملکرد متفاوتی دارد. به همین دلیل بررسی کنید که در محل زندگی شما کدام یک از سرویس‌دهنده‌های آنتن، قوی‌تر کار می‌کند از همان استفاده نمایید.

حالت پرواز (Airplane mode)

این قابلیت به آنتن شما این امکان را می‌دهد تا اندکی استراحت کند و بهتر است تمامی اتصالات را خاموش کنید؛

زیرا با این روش گوشی شما دیگر مجبور نیست برای متصل ماندن به سیستم خیلی کار کند.

همچنین شما می‌توانید این کار را به‌طور استراتژیک انجام دهید؛

هنگامی که در محل‌هایی با آنتن‌دهی ضعیف و بد حضور دارید، می‌توانید از ابزارهای هوشمندی مانند IFTTT برای خودکارسازی حالت هواپیما مطابق مکان استفاده کنید.

توسعه‌دهنده‌های شبکه (Network extenders)

شرکت‌های مخابراتی بیشتر مواقع تقویت‌کننده‌های شبکه یا تقویت‌کننده سیگنال را ارائه می‌دهند. اگر قصد دارید برای مدت زمان طولانی در محلی با آنتن‌دهی ضعیف بمانید، باید یکی از آن‌ها را دریافت کنید.

در ضمن شما می‌توانید از این تقویت‌کننده‌ها در محل کار یا منزل خود نیز استفاده کنید تا قوی بودن سیگنال در مکانی که بیشتر وقت خود را سپری می‌کنید، مطمئن شوید.

 

سخن پایانی در رابطه با علت خالی شدن باتری گوشی و راه‌های جلوگیری از آن

در حال حاضر سریع و ناگهانی خالی شدن باتری گوشی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و معضلاتی است که کاربران بسیاری با آن مواجه هستند. از جمله دلایل خالی شدن باتری گوشی می‌توان به خراب بودن باتری گوشی، داغ شدن بیش از اندازه گوشی شارژ کردن گوشی به‌ روش نادرست.

روشن بودن بلوتوث گوشی، وجود نوتیفیکیشن‌ها و ویبره‌های گوناگون روی گوشی، فعال بودن اینترنت، وجود ویجت‌های متعدد، نصب نرم‌افزارهای‌های پرمصرف، زیاد بودن نور صفحه نمایش و… اشاره کرد.

در مقابل راه‌هایی نیز برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود دارد که از جمله آن‌ها نیز می‌توان به تغییر سرویس آنتن‌دهی، حالت پرواز عدم استفاده از والپیپرهای زنده، کاهش نور صفحه نمایش، بکارگیری روشنایی انطباقی، کاهش مدت زمان قفل خودکار و… اشاره کرد.

علت خالی شدن باتری گوشی و راه‌های جلوگیری از آن مقاله ای بود از تیم تولید محتوای سایت اوپی جانبی.

برای خرید عمده باتری موبایل کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *